fredag 24. februar 2012

Marinesoldaten's far.

En sykepleier tok en sliten og engstelig marinesoldat bort til sykesengen.
«Din sønn er her," sa hun til den gamle mannen. Hun måtte gjenta ordene
 flere ganger før pasientens øyne ble åpnet.

Tungt bedøvet på grunn av smertene etter hans hjerteinfarkt, gløttet han svakt på den
unge uniformerte marinesoldaten utenfor oksygenteltet. Han rakte ut hånden. Marinesoldaten pakket sine herdete fingrer rundt den gammle mannens slappe hånd, og klemte frem et budskap om kjærlighet og oppmuntring.



Sykepleieren tok frem en stol slik at marinesoldaten kunne sitte ved siden av sengen. Gjennom hele natten satt den unge marinesoldaten der i den dårlig opplyste avdelingen, holdt den gamle mannens hånd og hvisket ham ord om kjærlighet og styrke. Av og til, foreslo sykepleier at marinesoldaten skulle bevege seg bort fra sengen til den gammle mannen og hvile en stund.

Han nektet. Når sykepleieren kom inn på rommet, tok marinesoldaten ingen notis av henne eller
nattens lyder på sykehuset.


Nå og da hørte hun ham si noen milde ord. Den døende mannen sa ingenting, bare holdt fast til sønnen gjennom hele natten.

Da det led mot daggry, døde den gamle mannen. Marinesoldaten slapp nå den livløse hånden han hadde holdt så varmt og gikk for å fortelle det til sykepleieren. Mens hun gjorde det hun måtte gjøre, ventet han.

Til slutt kom hun tilbake. Hun møtte marinesoldaten med sympati, men Marinesoldaten avbrøt henne.

"Hvem var den mannen?" Spurte han.

Sykepleieren ble skremt, "Han var faren din,» svarte hun.

"Nei, det var han var ikke", svarte marinesoldaten.
"Jeg har aldri i mitt liv sett denne mannen før."

"Så hvorfor sa du ikke noe når jeg tok deg med til ham?"

"Jeg visste med en gang at det hadde skjedd en feil, men jeg visste også at han trengte sin sønn,
og hans sønn var bare ikke her. Da jeg skjønte at han var for syk til å merke at jeg ikke var hans sønn,
 og jeg fikk kjenne hvor mye han trengte meg, ble jeg. "

Noen ganger trenger vi alle noen kjærlige og oppmuntrende ord. Kanskje også å bli holdt i hånden for å kjenne andres støtte. Ønsker deg en riktig God Helg og håper du sprer litt av Marinesoldaten's
kjærlighet for medmennesker gjennom helgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar