fredag 17. februar 2012

Overgå ditt nåværende nivå


Denne inspirerende historien handler om Bruce Lee, en legendarisk kampsportmester.
Jeg fant den på en blogg og derfor er denne historien skrevet i "Jeg" form.


"Bruce fikk meg til å løpe inntil tre kilometer om dagen, i et virkelig godt tempo. Vi hadde løpt tre kilometer på tjueen eller tjueto minutter. I underkant av åtte minutter per kilometer [Merk: når Bruce løp på egen hånd i 1968, skulle Lee få sin tid ned til seks og et halvt minutt per mil].Så en morgen sa han til meg "Vi kommer til å løpe fem." Jeg svarer;  "Bruce, jeg kan ikke løpe fem. Jeg er mye mye eldre enn du er, og jeg kan ikke løpe fem. "Han sa," Når vi kommer til tre, vil vi skifte gir og det er bare to mer og du vil gjøre det. "






Jeg sa "Ok, faen, jeg skal gå for det." Så løper vi tre, begynnerpå den fjerde kilometeren og jeg er okay i tre eller fire minutter, og da begynner jeg virkelig å gi opp. Jeg er sliten,mitt hjerte er bankende, jeg føler jeg ikke har mer å gi. Så jeg sier til ham, "Bruce hvis jeg løper noe mer," og vi løper fortsatt -"hvis jeg løper noe mer, er jeg utsatt for å få hjerteinfarkt og dø. "
Han svarte;  "Dø da." Det gjorde meg så sint at jeg løp fullt ut fem kilometer.
Etterpå gikk jeg i dusjen og jeg ville snakke med ham om det. Jeg spurte; "Hvorfor sa du det?"
Han sa: «Fordi du kan like godt være død. Seriøst, hvis du alltid sette grenser for hva du kan gjøre, fysisk eller noe annet, vil det spre seg over til resten av livet ditt. Det vil spre seg inn i ditt arbeid, i moralen din, inn i hele tilværelsen. Det er ingen grenser. Det er platåer, men du må ikke bo der, du må gå utover dem. Hvis det dreper deg, dreper det deg. En mann må hele tiden overgå hans eget nivå. "


Jeg synst ikke det er forsvarlig å trekke det så langt at du kan dø av det. Men det er en fin tankevekker å ta med seg  inn i helgen; Stoppe å sitte grenser for oss selv. Dersom vi stopper oss på ett område i livet vårt, hvilken oversikt har vi over at det ikke sprer seg til andre områder? Som mennesker lærer vi hele tiden noe nytt. Og når vi har lært noe, er det veldig sunt å bevege seg videre.


Ønsker deg en strålende helg! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar