tirsdag 13. desember 2011

Fattig eller rik?

Noen ganger kan sjalusitrollet dukke opp hos oss alle. Vi ville hatt det bedre, større eller annerledes. Vi måler oss stort sett i materielle goder for tiden. Denne historien har en veldig god vinkel på saken.



Dette er en fortelling om en svært rik mann som ville vise sønnen sin hvordan fattige mennesker lever. Faren og sønnen tilbrakte derfor et par dager hos en ytterst fattig familie som bodde i nærheten av godset deres. Da de kom hjem igjen etter besøket spurte faren;

"Forstår du nå hva fattigdom innebærer?"

"Ja det gjør jeg" svarte sønnen.

"Hvordan vil du beskrive forskjellen mellom vårt liv og deres", ville faren vite?

"Vi har bare 1 hund, men de har 4. Vi har et lite svømmebasseng, men de har en hel innsjø. Vi har lykter i hagen med ulike farger, men de ser hele stjernehimmelen. Vi har en drøss av tjenere som hjelper oss, men de hjelper andre. Vi har gjerde rundt hele eiendommen, men de har venner som beskytter dem.

Og jeg som trodde at vi var rik og de var fattige."



I dag har jeg følt meg rik flere ganger allerede. Har du kjent etter hvor rik du er?





4 kommentarer:

  1. Jeg har lest denne historien før, men den er absolutt verd å lese flere ganger og ta inn over seg. De tingene som ikke kan kjøpes for penger, er de som er mest verd.

    SvarSlett
  2. I dag har denne historien virkelig gjort ekstra inntrykk på meg. Derfor jeg poster den i dag :) En skal ikke undervurdere det som ikke kan kjøpes for penger.

    SvarSlett