søndag 18. desember 2011

Å høre en gresshoppe.

Det er lett å glemme de små viktige ting i hverdagen. En fokuserer på det en tror er viktig i livet, men har du egentlig tatt en titt på hva du prioriterer som viktig i det siste? Denne historien om gresshoppen hjalp meg å få et nytt syn på saken. Les den og bedøm selv;

En indianerkvinne besøkte en dag en god venninne i New York. De spaserte i butikkgatene på Manhatten, midt i den hektiske storbypulsen. Lyden fra tutende biler og gateselgere blandet seg med lyden av alle menneskene som gikk tett i tett på fortauene.

Plutselig stanset indianerkvinnen og sa; "Jeg hører en gresshoppe!"


Venninnen lo litt og forklarte at det ikke var mulig å høre en gresshoppe i alt det bråket, men kvinnen innsisterte. "Jo jeg hører en gresshoppe i nærheten."

Indianerkvinnen gikk frem til en stor leirkrukke som prydet inngangspartiet til en av butikkene, hvor en stor plante bredte ut bladene sine. Under et av bladene løfter kvinnen forsiktig fram en liten gresshoppe. Venninnen så forbløffet ut.

"Men dette er jo utrolig!" utbrøt hun. "Du må jo ha en overnaturlig god hørsel!"

"Nei da," sa indianerkvinnen med et smil. "Ørene mine er ikke annerledes enn dine. Alt kommer an på hva man lytter etter. Følg med nå, så skal du få se."

Kvinnen tok frem et par mynter  som hun slapp ned på fortauet, slik at de spratt i vei med en klirrende lyd. I samme øyeblikk snudde et dusin personer seg.


"Der ser du," sa indianerkvinnen. "Alt kommer an på hva man lytter etter."

Jeg lytter etter latter og ser at jeg prioriterer å le. Dersom det er noe godt, hvorfor ikke dele det med andre? Så hva lytter du etter?




Historien er hentet fra Kristina Reftel "Alltid elsket" 2007

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar